Leef mee met Ewout en Janine

pfff... Wat een indrukken...

Vandaag is het al weer donderdag, de dagen gaan snel voorbij.

Dat is waar ook, nu ik achter internet zit zie ik ook wat voor datum het is... GefeliciteerdSjaan met je verjaardag!!! Lijkt me anders dan alle andere verjaardagen.. Ben je verwend door je 2 zonen en je man?

Oke, wat hebben we allemaal meegemaakt de laatste 3 dagen! Nu al zo veel om op te noemen, maar ik ga een begin maken..

Dinsdagochtend stonden we rond 5u op, vertrokken om 5.30u (maleisische tijd)met een klein busje naar de 'border' (grens) om Indonesie binnen te komen. Onze bagage werd goed gecontroleerd, gelukkig geen problemen met al onze snoep, stroopwafels en spullen voor de kinderen aan boord... Bagage op het dak van een busje, althans busje... in Nederland was die al lang en breed afgekeurd

Wink
.. De foto's zeggen genoeg!

Eenmaal op weg was de armoede aan alle kanten te zien, echt bizar! De meeste mensen wonen met hun gezin, veel ook met kleine baby's, in hutjes wat wij in nederland nog niet eens als een schuur hebben.. Soms geen bank, stoel of tafel in de hutjes te bekennen! Nu kunnen we de mensen die hier in de Jungle leven, niet beoordelen op wat ze wel en niet hebben, want daar hangt hun en onze waarde niet vanaf, maarwe beseffen des te meerhoe vast wij (Ewout en Janine)zitten aan onze spullen. Meerdere malen schoten bij ons de tranen in de ogen, omdat je nu echt met jezelf geconfronteerd wordt.

De reis duurde giga lang naar onze beleving... Zo'n 455 km door de bush!! Eenen al hobbelsin de weg,vrijwel geen asfalt en de verkeersregels hier.. die hebben ze niet... Om 18u (Indonesische tijd, 1 uur vroeger dan in Maleisie, dus nu 7u verschil)kwamen we aan in de Village, met bijna geen gevoel meer in onze kont...

Door Ronny werden we ontvangen met een hug en hij nam ons mee naar het 'Trainings Centre' waarwe onthaald werden door een groot applaus... Zoveel bruine koppies, prachtig om te zien, zo'n 250 kinderen, jongens en meisjes, zaten aan de tafel om te beginnen met heteten! Net op tijd, we konden meteen aanschuiven...

Structuur is hier volop aanwezigonder de kinderen.Die avond werd er een worship avond gehouden om 19u, na eenhalf uur werden de kleintjes van rond de 4-6 jaar toegebedendoor'oma' (nederlandsevrouw van bijna 65, die hier al bijna 4 jaar woont en deze naam vanaf het begin af aan heeft gekregen)en gingen de trap op om naar bed te gaan. Jong volwassenenliepen mee om de kinderen te begeleiden. We begrepen niet veel van de avond, omdat er gesproken werd in het indonesisch, maar het is mooi/geweldig om te zien hoe kinderen een uur lang deze avond leiden met woord en gebed, en dat 3 avonden in de week.

Onze kamer ziet er prima uit, afgezien van de mieren... Die zitten echt overal... Maar we mogen niet klagen, het lijkt gewoon een appartement met alles erop en eraan... Ook het eten is lekker, wel iedere dag rijst met groente en kip bijvoorbeeld. Wij hadden meteen geluk, want woensdag werd er patat gebakken als bijgerecht.

Woensdag kregen we een rondleiding van zo'n 4uur, door Ronny. Het is echt een inmens groot project als je hier rondrijd. Het is hier behoorlijk bergachtig en de uitzichten zijn heel mooi. Om huizen, scholen etc. te bouwen, worden er bergen afgevlakt. Op een gegeven moment tijdens de rondleiding kwamen we op zo'n afgevlakte berg, we gingen met z'n 5enboven op het dak van dejeep staan, wat hier heel normaal is. Op deze berg wordt een Worship Centre gebouwd voor zo'n 2400 mensen om God groot te kunnen maken in hun eigen taal en cultuur. Het is heel bijzonder en ontroerend hoe hij (Ronny)over dit project verteld. Hoe God hier centraal staat in hun leven en hoe alles hier gedragen wordt door gebed en de daaruit voortvloeiende wonderen.

s' Avonds hebben wij 4 kinderen geholpen met hun huiswerk, rekenen! Dit was voor ons zelfs pittig, geen rekenmachine dus die hersenen zijn weer goed gekraakt.. Erg leuk om te doen! Ewout heeft al regelmatig wat kleine meisjes om zijn nek heen hangen, erg schattig om te zien. Het is allemaal handen en voeten werk, de meestekinderen sprekenmaar een paar woordjes engels.

Vandaag (donderdag) zijn we gestart met onze eerste werkzaamheden... Ewout timmerwerkzaamhedenen Janine heeft onkruid gewied...haha!!! In de brandende zon, liters gezweet.

By the way, van een jetlag hebben we vrijwel geen last gehad... Best lekker!

Het is onmogelijk om al onze belevenissen te beschrijven,zoveel indrukken. Toch is hetook wel eens lastig. Soms moet je lang wachten om te horen te krijgen wat er uiteindelijk te doen is op het terrein, we willen ons graag nuttig maken en ons niet vervelen... We kregen te horen van iemand uit Australie die hier permanent woont, dat het heel normaal is dat je je nutteloos en oncomfortabelvoelt de eerste tijd. Dit zal ook wel te maken hebben met het feit dat wij uit het westen komen.

Dit was het weer voor vandaag en deafgelopen dagen... We hopen dat we nog wat foto's op de site krijgen voor 22u, want dan moeten we op bed liggen, stil zijn en de lichten overal uit zijn!!!

Dikke kus van ons.

Peter

He wous en Sjanien,

erg leuk om te lezen. Goed hé om ergens anders op de wereld bezig te zijn: voor jezelf, maar ook voor anderen. Veel plezier en sterkte erbij!

Enne, ik begrijp dat je daar ook bijles aan het geven bent Ewout: goed zo, haha.

Jacobine en Arjan

He lieve mensen!

fijn om weer iets van jullie te lezen..Tjonge wat een busje..idd hier zie je dat soort niet meer op de wegen!
Maar gelukkig, jullie zijn heelhuids aangekomen op Living Waters! Ondanks jullie zere /harde billen..toegift!!! haha..
Nou idd veel indrukken, toch ook wel eens goed dat met eigen ogen te zien hé, dat had ik toen ik in Zambia was ook!
Hoop dat jullie je spoedig nuttig gaan voelen, 't komt vast goed, eerst even wennen toch?
Jullie beide veel kracht, spirit en liefde toegewenst!

xx Jacobine en Arjan

Bowina

Hee Ewout&Janine!

Super om jullie zo te volgen.
Idd dat busje zou hier niet worden goedgekeurd;-)
Maar ik wens jullie ontzettend veel succes en volg jullie.

Liefs Bo

Harold en Annemieke

Lieve Ewout en Janine,

Wat een indrukken! Toch wel fijn om op tijd in bed te moeten liggen.. kun je alles misschien een beetje verwerken / je hoofd een beetje leeg maken.

Krijgen jullie vaste werkzaamheden mettertijd?
Of wisselt dit elke dag?

Hier gaat alles op de westerse manier zijn gangetje..
Thijs kan tegenwoordig supersnel kruipen en je moet hem dan ook echt in het oog houden want voor je het weet zit hij buiten of in de wc. Hij kan zich nu ook tot staan optrekken en vind dit zelf machtig mooi, hij giert het dan uit van het lachen of heeft hele verhalen te vertellen..

Max is van de ene op de andere dag in zijn 'waarom' fase terecht gekomen, verschrikkelijk!! Hoop dat dit niet al te lang duurt..

Nou, tot het volgende verhaal maar weer..

Groetjes van ons.

Ineke en familie

Idd, wat doen jullie veel indrukken op zeg.
En wat leuk he om deze kinderen te kunnen helpen, en dan meteen nog wel met rekenen.
Ooo janine begin je nu al een beetje jaloers te worden??
Ewout met veel leuke meisjes om zn nek.
Ach wie weet wie er bij jou straks om je nek hangt hahaha!!
Zijn jullie inmiddels al een beetje gewend aan de temperatuur!
Het is daar zeker heel vochtig??
Had je geen last van je ademhaling?
En zei je MIEREN???
O jakkie lig je wel in een soort van klamboe?
Of lopen die beestjes gewoon over je bed??
En welke andere enge dieren heb je daar zoal?
Wij wensen jullie nog heel veel plezier met mekaar, dit zal een reis zijn die je je hele leven zal herrinneren.
Zelfs als jullie over 80 jaar nog samen zijn en aan al jukkie achterkleinkinderen deze belevenissen vertellen.
Maar dat duurt gelukkig nog JJJJJJJAAAAAAAAren!!
Dikke zoen van ons allen hier in het nattig Almere.

Hans Overduin

Hey Ewout en Janine,

Leuk om jullie verhalen te lezen met alle indrukken en belevenissen in al zo'n korte tijd.
Ook bijzonder om te lezen hoe het leven er daar aan toe gaat, heb zelf ook al het 1 en ander gezien in Maleisie dus weet wel een beetje hoe het leventje daar
voortkabbelt.
Bijzonder is altijd om te zien dat de mensen daar eigenlijk niets hebben, en toch gelukkig zijn, dat zie je overal op de wereld waar armoede heerst.
Als je dan kijkt naar ons verwende westerlingen we hebben alles, en toch vaak chagrijnig en niet happy, we moesten ons schamen.
Het ga jullie goed, en maak er wat moois van.

Greetzz,
Hans (Ewout weet wel wie...ha ha ha)

Gerry Ritsema

Fijn dat jullie op de plaats van bestemming zijn. Geniet nog maar even van de "verveling"er komen vast nog wel andere dagen. groetjes, Gerry

Anne V

Hoi Ewout en Janine,

Het is ontroerend om jullie bewogenheid te ervaren via dit verslag. Wat voor werk timmer je aan Ewout? Ik ga jullie eerste verslagen nu lezen.
Hier in Heteren aan Homoet gaat het goed. Heb vanmiddag het gras gemaaid (wat een luxe ;) en daarna nog ff gestofzuigd. Dus het ziet er allemaal nog steeds goed uit. Belangrijker nog: De heer is jullie genadig met de mensen om je heen zoals Ronnie. Hoop dat ie jullie verder kan gidsen naar een manier om de dankbaarheid in ootmoed, nederigheid en eenvoudigheid waarin de locals daar leven, in je op te nemen.
De Heer bewaart jullie!
Groet en liefs

En Ewout, heb je al mollen gezien? Hier lijken ze ff uit beeld :D

pa en ma westra

Lieve Ewout en Janine,
Hier eindelijk ook een berichtje van ons. We hebben een prive secretaresse in de arm genomen die dit voor ons op de site zet. (pa denkt al een beetje meer in de richting van een eigen laptop met internet! haha Harriët)
We hebben net alles gelezen en zijn blij dat tot nu toe alles goed verloopt.
Nog steeds last van kabbelend kontwater?
Wij hebben een paar leuke mooie dagen in Brugge gehad.
Na lang zoeken toch nog het liefdesbruggetje gevonden en hebben ook David de Graef gesproken.
We moeten jullie van hem de hartelijke groeten doen.
Verder wensen we jullie alle goeds en God's nabijheid.
Liefs en dikke kussen van ons.
Pa en ma